HTML

Athenas

A Bod Péter Kör blogja

Alapdokumentumok

Hozzászólások

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Felkészülés a versenyre

2011.01.07. 13:15 h_zs

Hogyan készüljünk 5-6. évfolyamosainkkal a versenyre?

Érdemes először magunkban, nekünk könyvtárostanároknak egy ötletfelhőt készíteni, hogy vajon milyen témákhoz tudjuk kötni azt a szót, hogy család?

Magam is ezt tettem, végigjártam a könyvtáramat, hiszen a könyvek segítenek a felkészítő tanárnak éppúgy, mint a diákoknak.

Család? "Menjünk" végig gondolatban először a tíz főosztályon!

0 Általános művek között ott a Nobel díjasok, a tudósok, az Akadémia, a könyvtárak világa: Nobel díjas család?

Nobel díjas testvérek?

Tudós család?

Akadémia? Fivérek? vagy más rokonok?

Könyvtárosdinasztiák?

100,150 Pszichológia - a családi lét számos alkalommal teremt lehetőséget, hogy filozófiai, pszichológiai kérdéseket fogalmazzunk meg.

200 Vallás

Mitológia - ki kinek a gyereke, testvére? felesége- férje? Hogyan képzelik el a családot az ókorban?

A Biblia számos családot állít elénk: gyerekek, testvérek, szülők, élethelyzetek - egészen a Szent Családig.

300

Jog- szülők, gyermekek joga

Hadtudomány - katonaviselt apák és fiúk, hadvezérek

Oktatás - szülők és iskola, iskola és család

Néprajz - a születéstől a halálig, a neves napok szokásai számos alkalmat adnak arra, hogy a családdal kapcsolatban keressünk információt.

Illemtan

Viselkedés a családban

Statisztika

Népesedés és család

Közgazdaság

A családi háztartás kiadásai, bevételei

500

Ki ne tudna családokat mondani, amelyeknek több tagja volt természettudós: fizikus, biológus, kémikus, matematikus? De lehet számolni is.

600

Közlekedés - családi közlekedési eszközök

Technika - eszközök a család életében

Informatika - kapcsolat lehetőségei a családban

700

A család a :

- képzőművészetben

- filmben

- zenében

- sportban

Művészcsaládok

800

nyelvi jelenségek

a család szó értelmezése

Író/költő családok

900

910 Földrajz - a család a különbözök kultúrákban

Történelem

uralkodó családok Magyarországon és a világban

a család változása a különböző korokban

Szépirodalom

Versek, regények, drámák a családról

A lehetőség végtelen, mindegyik téma tovább bővíthető! Természetesen mindegyikre találunk példát.

Feladatunk az, hogy a diákok a témák segítségével adjanak számot arról, hogy a könyvtári információszerzésnek, gyűjtésnek és újraalkotásának képességével  bírnak.

Ehhez alkalmazniuk kell mindazt, amit 5-6. évfolyamig és évfolyamon könyvtárhasználati ismeretekből elsajátítottak.

Mit is? Könyvismeret, könyvtárismeret (történet is), dokumentumismeret (kézikönyvek típusai, periodikák), tájékozódás a könyvtárban.

A könyvtárhasználati ismeretek tartalmát kell hozzárendelnünk az előbbiekben felsorolt lehetőségekhez. Természetesen nem mindegyik témához tudjuk valamennyi könyvtárhasználati ismeretet társítani, de sok mindenre van lehetőség. Egy könyvtől elindulva, amelyen a könyv alapvető részeit, apparátusát mutatja meg a diák eljuthatunk a periodikákig, vagy éppen az adatbázisunk, katalógusunk használatáig.

Olyan feladat is elképzelhető, amely egy raktári jelzet, egy ismeretterjesztő könyv segítségével vezet el minket az Egyetemes Tizedes Osztályozásig.

Vagy egy családon keresztül eljuthatunk különböző témákhoz, tudományterületekhez: pl. Curie család - egyszerűen köthetjük a kémiához, de elvezet minket a történelemhez és a földrajzhoz is...

Nézhetjük a kézikönyvtárat, hogy mit is használtathatunk belőle? lexikon, enciklopédia, kronológia mindre találunk lehetőséget. 

A felkészítés során majd használtathatjuk a kézikönyvtár elemeit, de adhatunk tájékozódási feladatot is. Néhány szavas jegyzetet is készíthet a tanuló.

A könyvek legfontosabb adatait, a forrás hivatkozást már itt, minden gyakorlásnál kérjük diákjainktól.

Adhatunk betűrendbe sorolással kapcsolatos feladatot, hiszen ez is közel áll e korosztályhoz, követelményként pedig előírás ennek készségszintű alkalmazása.

A feladattípusok gyakorlása után javasolt a 60 perces komplex feladatsor megoldása is.

Hiszen diákjainknak képesnek kell lenni arra, hogy a feladatokat a rendelkezésre álló idő alatt megoldják.

Érdemes elmondani: mérlegeljék a feladatok nehézségét. Mi ismerjük őket, tehát abban tudunk segíteni nekik, hogy melyik módszer a kedvezőbb: előbb a könnyebb és aztán a nehezebb, vagy a fordított sorrendje a feladatoknak. De semmiképpen ne hagyjanak ki egyetlen feladatot se! És ne adják be a kitűzött időpont előtt a feladatlapot. Amikor elkészültek, olvassák át még egyszer és javítsák!

Mit tegyünk, ha diákunk már mindent "tud" és alkalmaz könyvtárunkban?

Mindenképpen javasoljuk, hogy más könyvtárakban is adjunk először kis feladatokat, hogy szokják az idegen térben való tájékozódást. Ha mód van rá, akkor másik iskolai könyvtár után még nyilvános könyvtárban is gyakoroljunk velük. Minden esetben a javítás módot ad arra, hogy lássuk, mit kell még átbeszélni velük a tananyagból.

A felkészüléshez használható a Győri Gáspár Könyvtárhasználati vetélkedő feladatsora (összeáll. Bali Judit), de önmagunk is készíthetünk ilyet.

A gyakorlás során a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati verseny I. kategóriájának feladatsorai is használhatóak. Elérhetők az OFI-OPKM honlapján.

Jó felkészülést kívánunk!

Hock Zsuzsanna

könyvtárostanár

A Bod Péter Társaság tagja

Szólj hozzá!

Címkék: versenyfelkészítés

A bejegyzés trackback címe:

https://bodpetertarsasag.blog.hu/api/trackback/id/tr242567296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása