Hogyan készüljünk 5-6. évfolyamosainkkal a versenyre?
Érdemes először magunkban, nekünk könyvtárostanároknak egy ötletfelhőt készíteni, hogy vajon milyen témákhoz tudjuk kötni azt a szót, hogy család?
Magam is ezt tettem, végigjártam a könyvtáramat, hiszen a könyvek segítenek a felkészítő tanárnak éppúgy, mint a diákoknak.
Család? "Menjünk" végig gondolatban először a tíz főosztályon!
0 Általános művek között ott a Nobel díjasok, a tudósok, az Akadémia, a könyvtárak világa: Nobel díjas család?
Nobel díjas testvérek?
Tudós család?
Akadémia? Fivérek? vagy más rokonok?
Könyvtárosdinasztiák?
100,150 Pszichológia - a családi lét számos alkalommal teremt lehetőséget, hogy filozófiai, pszichológiai kérdéseket fogalmazzunk meg.
200 Vallás
Mitológia - ki kinek a gyereke, testvére? felesége- férje? Hogyan képzelik el a családot az ókorban?
A Biblia számos családot állít elénk: gyerekek, testvérek, szülők, élethelyzetek - egészen a Szent Családig.
300
Jog- szülők, gyermekek joga
Hadtudomány - katonaviselt apák és fiúk, hadvezérek
Oktatás - szülők és iskola, iskola és család
Néprajz - a születéstől a halálig, a neves napok szokásai számos alkalmat adnak arra, hogy a családdal kapcsolatban keressünk információt.
Illemtan
Viselkedés a családban
Statisztika
Népesedés és család
Közgazdaság
A családi háztartás kiadásai, bevételei
500
Ki ne tudna családokat mondani, amelyeknek több tagja volt természettudós: fizikus, biológus, kémikus, matematikus? De lehet számolni is.
600
Közlekedés - családi közlekedési eszközök
Technika - eszközök a család életében
Informatika - kapcsolat lehetőségei a családban
700
A család a :
- képzőművészetben
- filmben
- zenében
- sportban
Művészcsaládok
800
nyelvi jelenségek
a család szó értelmezése
Író/költő családok
900
910 Földrajz - a család a különbözök kultúrákban
Történelem
uralkodó családok Magyarországon és a világban
a család változása a különböző korokban
Szépirodalom
Versek, regények, drámák a családról
A lehetőség végtelen, mindegyik téma tovább bővíthető! Természetesen mindegyikre találunk példát.
Feladatunk az, hogy a diákok a témák segítségével adjanak számot arról, hogy a könyvtári információszerzésnek, gyűjtésnek és újraalkotásának képességével bírnak.
Ehhez alkalmazniuk kell mindazt, amit 5-6. évfolyamig és évfolyamon könyvtárhasználati ismeretekből elsajátítottak.
Mit is? Könyvismeret, könyvtárismeret (történet is), dokumentumismeret (kézikönyvek típusai, periodikák), tájékozódás a könyvtárban.
A könyvtárhasználati ismeretek tartalmát kell hozzárendelnünk az előbbiekben felsorolt lehetőségekhez. Természetesen nem mindegyik témához tudjuk valamennyi könyvtárhasználati ismeretet társítani, de sok mindenre van lehetőség. Egy könyvtől elindulva, amelyen a könyv alapvető részeit, apparátusát mutatja meg a diák eljuthatunk a periodikákig, vagy éppen az adatbázisunk, katalógusunk használatáig.
Olyan feladat is elképzelhető, amely egy raktári jelzet, egy ismeretterjesztő könyv segítségével vezet el minket az Egyetemes Tizedes Osztályozásig.
Vagy egy családon keresztül eljuthatunk különböző témákhoz, tudományterületekhez: pl. Curie család - egyszerűen köthetjük a kémiához, de elvezet minket a történelemhez és a földrajzhoz is...
Nézhetjük a kézikönyvtárat, hogy mit is használtathatunk belőle? lexikon, enciklopédia, kronológia mindre találunk lehetőséget.
A felkészítés során majd használtathatjuk a kézikönyvtár elemeit, de adhatunk tájékozódási feladatot is. Néhány szavas jegyzetet is készíthet a tanuló.
A könyvek legfontosabb adatait, a forrás hivatkozást már itt, minden gyakorlásnál kérjük diákjainktól.
Adhatunk betűrendbe sorolással kapcsolatos feladatot, hiszen ez is közel áll e korosztályhoz, követelményként pedig előírás ennek készségszintű alkalmazása.
A feladattípusok gyakorlása után javasolt a 60 perces komplex feladatsor megoldása is.
Hiszen diákjainknak képesnek kell lenni arra, hogy a feladatokat a rendelkezésre álló idő alatt megoldják.
Érdemes elmondani: mérlegeljék a feladatok nehézségét. Mi ismerjük őket, tehát abban tudunk segíteni nekik, hogy melyik módszer a kedvezőbb: előbb a könnyebb és aztán a nehezebb, vagy a fordított sorrendje a feladatoknak. De semmiképpen ne hagyjanak ki egyetlen feladatot se! És ne adják be a kitűzött időpont előtt a feladatlapot. Amikor elkészültek, olvassák át még egyszer és javítsák!
Mit tegyünk, ha diákunk már mindent "tud" és alkalmaz könyvtárunkban?
Mindenképpen javasoljuk, hogy más könyvtárakban is adjunk először kis feladatokat, hogy szokják az idegen térben való tájékozódást. Ha mód van rá, akkor másik iskolai könyvtár után még nyilvános könyvtárban is gyakoroljunk velük. Minden esetben a javítás módot ad arra, hogy lássuk, mit kell még átbeszélni velük a tananyagból.
A felkészüléshez használható a Győri Gáspár Könyvtárhasználati vetélkedő feladatsora (összeáll. Bali Judit), de önmagunk is készíthetünk ilyet.
A gyakorlás során a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati verseny I. kategóriájának feladatsorai is használhatóak. Elérhetők az OFI-OPKM honlapján.
Jó felkészülést kívánunk!
Hock Zsuzsanna
könyvtárostanár
A Bod Péter Társaság tagja
Hozzászólások