HTML

Athenas

A Bod Péter Kör blogja

Alapdokumentumok

Hozzászólások

Naptár

január 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Felkészülés a Bod Péter Könyvtárhasználati versenyre

2011.01.17. 12:50 h_zs

Hamarosan lezárul a felkészítés időszaka, de néhány gondolattal ez utolsó időszakban is szeretnénk támogatni a tehetséggondozó könyvtárostanárok munkáját.

Érdemes megoldani az előző esztendők könyvtárhasználati versenyeinek példányait, hiszen az utóbbi három évben módosult szerkezetében, tartalmában a feladatlap.

Ami változatlan az idő. Legtöbb verseny után a diákok ezt tartják kevésnek. Vajon megtanítottuk őket gazdálkodni vele?

  • A feladatokat előre át lehet olvasni, abból már láthatjuk, hogy mennyi olyan feladat van, amihez dokumentumot kell keresni (ez is újdonság, hogy már az írásbeli alkalmával is erős könyvtárhasználatra lehet számítani.)
  • Az utóbbi években a feladatok egy kerettörténet részeként kerülnek rendezésre, nem a könyvtárhasználati ismeretek főbb témái szerint. Tudják a diákjaink a kerettörténet szövegeit mérlegelve olvasni, vajon milyen mértékben szükségesek a megoldáshoz. Elsősorban a feladatot keressék!
  • A verseny során gyakori, hogy diákjaink várakoznak egy adott dokumentumra, pedig a válasz több forrásból is kikereshető általában. Ezt mindenképpen tudatosítsuk azzal, hogy magunk a felkészítés során minél több forrásból várjuk feladványainkra a választ.
  • A mellékletek nem részei a beadott dolgozatnak, ezért ezeket leválaszthatjuk attól, így könnyebb a használatuk.

Feladattípusok

A hagyományos feladatok sorában mindenképpen találunk dokumentumismereti, sok esetben dokumentumhasználati és könyvtárismereti feladatokat. Érdemes az adott témához kapcsolódóan minél változatosabban áttekinteni mindkét terület elemeit. A gyakorláshoz jól lehet használni a Mérei Ferenc Pedagógiai Intézet mérőlapjainak típusfeladait is.

A tájékozódás a könyvtárban témában rendszeresen számíthatunk a raktári jelzetek és dokumentumok kapcsolódásának tudását számonkérő feladattípusra. Ezt semmiképpen se a számok pontos ismereteként kérjük a diákoktól. Ha a főszámokat tudják, azonbelül a rendezési elv éppen elegendő ahhoz, hogy a kapott feladatot megoldják. (Ne felejtsük, hogy a versenyen nem használhatnak raktározási táblázatot a diákok!)

Helyet kapott benne a szövegértés, a szövegekre vonatkozó kérdésekkel. A feladathoz mellékletként csatolt, általában egy oldal terjedelmű írás értelmezése nem könnyű feladat. Javasolt először a kérdéseket elolvasni, s az értő olvasás közben (amelyhez a melléklet leemelhető a dolgozat egészéről, ezzel is időt nyerve) azonnal megpróbálkozni a válaszadással. 

Ugyanígy lehetséges, hogy egy dokumentumtípus egy oldala kerül mellékletként a dolgozatokba. Ezt is érdemes a rávonatkozó kérdések mellé tenni, elválasztva a dolgozattól. (Az elmúlt esztendőben a menetrend egy oldalát kellett értelmezni.)

Az év témája - gyakorlás 

Mindenképpen hasznos lehet az év témáját végiggondolni könyvtárunkban. Mely szakterületekhez tudjuk kötni, hiszen a verseny lényege az enciklopédikusság - ahogy azt Bod Péter szellemisége megkívánja. 

Természetesen lesznek kiemelt szakterületek, de nyilvánvaló arra is fel kell készülni, hogy kevésbé egyértelmű szakok is bekerülhetnek.

Az OFI-OPKM honlapján már elérhető a versenyfelkészítőknek írt levél: ennek tanúsága szerint a különleges dokumentumtípus a térkép lesz. Készítsük diákjainkat minél változatosabb keresési feladatokkal!

Fontos helyet kap az irodalomtudomány, irodalomtörténet . Nagy jelentőséggel bír majd a gyerekirodalom elméleti háttere, valamint maguk az alkotások is. (Ez újdonság, hiszen az előző években inkább a szakirodalomban való jártasságra került a hangsúly.)

Jó ismerni, a könyvtár.hu oldalon található ajánlást, amelyet Dömsödy Andrea készített.

A versenyszínhely

Milyen lesz a könyvtár, ahol a diákjaink dolgozni fognak?

A gyakorlásnak fontos része, hogy a nálunk, a saját iskolai könyvtárunkban már jól tájékozódó diákunk más könyvtárban is megkapja a már ismert feladatokat és szembesüljön azzal, hogy az elrendezés ugyanaz, mégis más.

Gyakoroljunk a szomszéd iskola, közkönyvtár állományában való tájékozódással!

Mivel a verseny lényege a tájékozódás a könyvtárban, ezért nem egy könyvtárból, hanem valamennyiből készítjük föl diákjainkat. 

Bármilyen kérdéssel szívesen segítjük a felkészítő tanárok munkáját: konyvtar@vpg.hu címen. 

Jó felkészülést kívánunk!

Hock Zsuzsanna

könyvtárostanár

Bod Péter Társaság tagja

Szólj hozzá!

Címkék: versenyfelkészítés

A bejegyzés trackback címe:

https://bodpetertarsasag.blog.hu/api/trackback/id/tr652590012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.