Hamarosan lezárul a felkészítés időszaka, de néhány gondolattal ez utolsó időszakban is szeretnénk támogatni a tehetséggondozó könyvtárostanárok munkáját.
Érdemes megoldani az előző esztendők könyvtárhasználati versenyeinek példányait, hiszen az utóbbi három évben módosult szerkezetében, tartalmában a feladatlap.
Ami változatlan az idő. Legtöbb verseny után a diákok ezt tartják kevésnek. Vajon megtanítottuk őket gazdálkodni vele?
- A feladatokat előre át lehet olvasni, abból már láthatjuk, hogy mennyi olyan feladat van, amihez dokumentumot kell keresni (ez is újdonság, hogy már az írásbeli alkalmával is erős könyvtárhasználatra lehet számítani.)
- Az utóbbi években a feladatok egy kerettörténet részeként kerülnek rendezésre, nem a könyvtárhasználati ismeretek főbb témái szerint. Tudják a diákjaink a kerettörténet szövegeit mérlegelve olvasni, vajon milyen mértékben szükségesek a megoldáshoz. Elsősorban a feladatot keressék!
- A verseny során gyakori, hogy diákjaink várakoznak egy adott dokumentumra, pedig a válasz több forrásból is kikereshető általában. Ezt mindenképpen tudatosítsuk azzal, hogy magunk a felkészítés során minél több forrásból várjuk feladványainkra a választ.
- A mellékletek nem részei a beadott dolgozatnak, ezért ezeket leválaszthatjuk attól, így könnyebb a használatuk.
Feladattípusok
A hagyományos feladatok sorában mindenképpen találunk dokumentumismereti, sok esetben dokumentumhasználati és könyvtárismereti feladatokat. Érdemes az adott témához kapcsolódóan minél változatosabban áttekinteni mindkét terület elemeit. A gyakorláshoz jól lehet használni a Mérei Ferenc Pedagógiai Intézet mérőlapjainak típusfeladait is.
A tájékozódás a könyvtárban témában rendszeresen számíthatunk a raktári jelzetek és dokumentumok kapcsolódásának tudását számonkérő feladattípusra. Ezt semmiképpen se a számok pontos ismereteként kérjük a diákoktól. Ha a főszámokat tudják, azonbelül a rendezési elv éppen elegendő ahhoz, hogy a kapott feladatot megoldják. (Ne felejtsük, hogy a versenyen nem használhatnak raktározási táblázatot a diákok!)
Helyet kapott benne a szövegértés, a szövegekre vonatkozó kérdésekkel. A feladathoz mellékletként csatolt, általában egy oldal terjedelmű írás értelmezése nem könnyű feladat. Javasolt először a kérdéseket elolvasni, s az értő olvasás közben (amelyhez a melléklet leemelhető a dolgozat egészéről, ezzel is időt nyerve) azonnal megpróbálkozni a válaszadással.
Ugyanígy lehetséges, hogy egy dokumentumtípus egy oldala kerül mellékletként a dolgozatokba. Ezt is érdemes a rávonatkozó kérdések mellé tenni, elválasztva a dolgozattól. (Az elmúlt esztendőben a menetrend egy oldalát kellett értelmezni.)
Az év témája - gyakorlás
Mindenképpen hasznos lehet az év témáját végiggondolni könyvtárunkban. Mely szakterületekhez tudjuk kötni, hiszen a verseny lényege az enciklopédikusság - ahogy azt Bod Péter szellemisége megkívánja.
Természetesen lesznek kiemelt szakterületek, de nyilvánvaló arra is fel kell készülni, hogy kevésbé egyértelmű szakok is bekerülhetnek.
Az OFI-OPKM honlapján már elérhető a versenyfelkészítőknek írt levél: ennek tanúsága szerint a különleges dokumentumtípus a térkép lesz. Készítsük diákjainkat minél változatosabb keresési feladatokkal!
Fontos helyet kap az irodalomtudomány, irodalomtörténet . Nagy jelentőséggel bír majd a gyerekirodalom elméleti háttere, valamint maguk az alkotások is. (Ez újdonság, hiszen az előző években inkább a szakirodalomban való jártasságra került a hangsúly.)
Jó ismerni, a könyvtár.hu oldalon található ajánlást, amelyet Dömsödy Andrea készített.
A versenyszínhely
Milyen lesz a könyvtár, ahol a diákjaink dolgozni fognak?
A gyakorlásnak fontos része, hogy a nálunk, a saját iskolai könyvtárunkban már jól tájékozódó diákunk más könyvtárban is megkapja a már ismert feladatokat és szembesüljön azzal, hogy az elrendezés ugyanaz, mégis más.
Gyakoroljunk a szomszéd iskola, közkönyvtár állományában való tájékozódással!
Mivel a verseny lényege a tájékozódás a könyvtárban, ezért nem egy könyvtárból, hanem valamennyiből készítjük föl diákjainkat.
Bármilyen kérdéssel szívesen segítjük a felkészítő tanárok munkáját: konyvtar@vpg.hu címen.
Jó felkészülést kívánunk!
Hock Zsuzsanna
könyvtárostanár
Bod Péter Társaság tagja
Hozzászólások